Milloin pitää olla negatiivinen, milloin positiivinen tai realisti?

marras 30, 2023 | Myynti

Milloin pitää olla negatiivinen, milloin positiivinen tai realisti?

Oon miettinyt tätä suhteessa yrityksen strategian luomisen eri vaiheissa, kun tänä talvena olen vetänyt työpajoja aiheesta tai sitten ollut hallituksen kokouksissa aiheen ympärillä.

Tässä alla mun mahtava malli. Kun tehdään strategiaa, niin alla olevat 3 vaihetta pitää olla kuvattu jollakin mallilla. Mutta mitkä silmälasit päässä?

  1. Yrityksen menneisyys. Realismi.
  2. Yrityksen nykytila. Negatiivinen ote.
  3. Yrityksen tulevaisuus eli tavoitteet. Optimismi.

Ja en tietenkään malta olla perustelematta, joten tässä:

  1. Yrityksen menneisyys. Tämä vähiten tärkeä osa ja yleensä helpoin, tätä tarvitaan kuitenkin yleensä nykytilan kuvaukseen, esim. edellisten vuosien trendiä ja lukuja.
  2. Yrityksen nykytila. Täällä ollaan yleensä liian optimistisia. “Viime viikolla tuli just hyvin myyntiä”, “tosi iso kauppa kiikarissa”, seuraava rekry pelastaa kaiken, uusi xyz-järjestelmä, kampanja, whatever on se hopealuoti joka muuttaa tilanteen jne. Ja ne osa-alueet missä on vähän vaikeempaa ohitetaan sivulauseessa. Mieluummin vähän liian negatiivisesti kuin liian optimisesti. Jos oot juoksemassa Juupajoelle ja luulet että vielä on 10 kilsaa jäljellä, niin on paljon parempi että on enää 7 km oikeasti kuin että on 100 kilometriä jäljellä.
  3. Yrityksen tulevaisuus. Tänne taas katsotaan liikaa menneisyyden ja nykyisyyden kautta. Useimmilla ihmisillä sen erottaminen, että mitä tavoitellaan ja miksi pitää saada ensin kokonaan valmiiksi, ennen kuin kysytään miten sinne päästään. Kun määränpää on riittävän kirkas, keinot sinne pääsemiseen yleensä löytyvät. Toki stepit joilla lähdetään tulevaisuutta kohti pitää rakentaa nykyisestä tilanteesta kohti tulevaisuutta. Mutta vasta kun nykyisyys ja tulevaisuus on kuvattu ja kirkastettu.

Kiitollisena otan sparria ja haastamista vastaan näistä ajatuksista!

Yksi markkinointiassari vai kokonainen tiimi?

Kun yrityksesi käytössä on koko myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten joukko, löytyy osaaja kaikkeen tarvitsemaasi.

Mutta mitä kaikkea kattaa kokonaisen tiimin panos? Lataa alta esimerkkilaskelma.