Palvelun tuotteistus = samasta työstä enemmän rahaa
“On ollut helppo ymmärtää, mitä ostetaan. Välillä markkinointipalvelut on niin monimutkaisia, että ei tiedä oikein, mitä on ostamassa.”
Anne Ossi, toiminnanjohtaja, Kenkävero
Miksi asiakkaat ei tajua mitä me myydään?
Huru-ukot kyselee myydäänkö me mustikoita.
Kilpailuttaja-Kallet vertaa meidän Audia johonkin ruosteiseen Ladaan.
Pääkohderyhmän asiakkaat kysyy “ai saako teiltäkin tätä?”
Ja kilpailijat vie tarjouskierroksella voiton.
Kun palvelun tuotteistus ei ole kunnossa, ei paljon muuta voi kuin purkaa epätoivoa.
Palvelun tuotteistus Kidean kanssa
Kidean tuotteistusprosessin tuloksena sinulla on
paketoitu ja kannattavasti hinnoiteltu palvelu,
räjäyttävät myyntimateriaalit sekä
tarjouspohja, jota tavaava asiakas ymmärtää olevansa tyhmä jos ei osta.
Palvelun tuotteistus = enemmän rahaa
Rolle ja Kaapo rupeavat myymään samaa palvelua.
Rolle myy palvelua vanhaan malliin hintaan 5000€. Myyntimateriaali on viime vuosituhannelta ja tarjouspohja joku entisen miehen esitys, jonka Rolle aikoo lukea läpi ensi kesän keskiviikkona, tärkeintä on tehdä nyt kauppaa ja äkkiä. Rolle tarjoaa palvelua 100 asiakkaalle. Tarjouksen saaneista 30 % tilaa. Rolle saa 30 kauppaa eli 200 000 € rahaa. Hyvä, Rolle.
Kaapo tuotteistaa palvelunsa Kidean työpajassa, jota Rolle pitää hömppänä. Kaapo käyttää vanhat myyntimateriaalit ja tarjouspohjat saunan sytykkeenä ja ottaa kunnon löylyt. Uudet myyntimateriaalit ja tarjouspohjat kierrätetään naapurin mummolla, joka on kotoisin Pihtiputaalta. Kun mummo ymmärtää, mistä palvelussa on kyse, Kaapo tarjoaa sitä hänkin 100 asiakkaalle. Sitä ennen Kaapo muuttaa kuitenkin palvelun hinnaksi 6000€. Kaapon tarjouksen saaneista 50% tilaa. Kaapo saa 50 kauppaa eli 300 000 € rahaa.
Rolle painaa tuosta napista, joka on tuossa alla.
Tärkeintä on, että meille yrittäjinä syntyy tunne, että saamme rahalle vastinetta. On sellainen tunne, että me yhdessä kehitetään tätä liiketoimintaa.
Tero Savolainen, Kotopalvelut Oy
Parikin asiakasta, jotka ovat ottaneet yhteyttä, ovat kehuneet, että kotisivut on hyvät. Käytännössä niiden perusteella ovat tehneet päätöksen, ja kun en ole itse sitä myynnissä pilannut, ovat tilanneet myös.
Miika Ruotsalainen,
Motkoti Oy
Te saitte hyvin kopin siitä, mitä me halutaan. Uskon, ettei se ollut vahinko, että ymmärsitte meidän bisneksen.