Vahvan rekrybrändin avulla löydät yrityksesi arvoiset työntekijät

mennessä | huhti 11, 2022

 

Kiireessä yrityksen rekrybrändin rakentaminen saattaa jäädä prioriteettilistan hännille, kunnes akuutti tarve uusille osaajille iskee ja on jo liian myöhäistä. Vai voitko rinta rottingilla sanoa, että meillä kyllä tehdään suunnitelmallisesti töitä rekrybrändin eteen ja työnantajamielikuvamme on timanttinen? Jos voit, niin jatkakaa samaan malliin! Jos taas kaipaat lempeää suunnannäyttöä kohti toimivaa rekrybrändiä, kannattaa jatkaa lukemista.

 

Ai mikä rekrybrändi?

 

Rekrybrändäyksellä muovataan ihmisten ajatuksia yrityksestä työnantajana. Hyvä nyrkkisääntö on: Jos et itse ruoki ihmisten mielikuvia yrityksestäsi, ruokkii niitä joku muu. Huolella rakennettu ja pitkäjänteisesti vaalittu työnantajamielikuva vähentää huomattavasti arvailujen määrää.

Rekrybrändin eteen kannattaa tehdä töitä. Hyödyt ovat kiistattomat. Saat yhteydenottoja potentiaalisilta työntekijöiltä, joilla on oikeanlainen asenne ja joiden arvot kohtaavat yrityksesi arvojen kanssa. Yhteydenottoja alkaa tulla silloinkin, kun et varsinaisesti etsi ketään. Työhakemusten määrä ja laatu paranee. Kuulostaa varsin hedelmälliseltä, eikö?

Herättääksesi mielenkiintoa parhaissa hakijoissa on yrityksesi ulkoisen viestinnän oltava mielenkiintoista, jatkuvaa ja mikä tärkeintä, yrityksesi näköistä. Hyvällä, yrityksen arvoista oikealla tavalla viestivällä työpaikkailmoituksella tuetaan yrityksen työnantajamielikuvaa, mutta aidossa rekrybrändissä on kyse paljon laajemmasta asiasta.

Tavallinen virhe on ajatella, että rekrybrändin rakentaminen on projekti, jossa läväytetään latteat henkilökuvaukset yrityksen sivuille ja homma on valmis. Kuten muukin markkinointi, se on pitkäjänteistä työtä, joka vaatii jatkuvaa rakentamista oikeanlaisista palikoista tuottaakseen hedelmää. 

 

Kolme askelta onnistuneeseen rekrybrändäykseen

 

Miten sitten vaikkapa myyntifirmaan löydetään tekijä, joka osuu tikantarkasti asiakkaiden tarpeiden keskiöön? Tai markkinointitoimistoon kirjoittaja, joka suoltaa sykähdyttävimmät sutkautukset?

Alkupaloiksi määritellään tavoiteltavat työntekijät – keitä haluamme töihin? Uskallamme väittää, että kuten muussakin markkinoinnissa myös rekrymarkkinoinnissa ja rekrybrändin rakentamisessa tärkeintä on tuntea kohderyhmä perinpohjaisesti. Vain tuntemalla kohderyhmäsi voit kirkastaa rekrymarkkinointisi kärjet, joilla vedotaan juuri havittelemiesi työntekijöiden tavoitteisiin. 

Seuraavaksi konkretisoidaan kanavat ja keinot, joilla halutut työntekijät tavoitetaan: mitä kanavia kohderyhmäsi käyttää, millainen sisältö heidät parhaiten tavoittaa? 

Kaikessa tekemisessä tulisi ilmentää yrityksen omaa tyyliä ja tapaa viestiä. Sosiaalinen media on tullut avuksemme kertomaan yritystemme tarinaa ja ihmisistä niiden takana. Sitä kannattaa hyödyntää, sillä ihmiset haluavat näkyvyyttä ja mielikuvia. On oltava näköinen, tuntuinen ja oloinen. Haastattelutilanteessa eräs nuorehko työntekijäkandidaatti tokaisi kerran: “Jos yritystä ei ole Instagramissa, sitä ei ole olemassa.” Maailma muuttuu, ja yrityksesi on pysyttävä muutoksen mukana.

Viimeisenä vaan ei vähäisimpänä: on oltava aito. Jos yrität kertoa jäykässä haastattelutilanteessa ilmekään värähtämättä, kuinka teillä on töissä rentoa ja hauskaa, kukaan ei usko. Tekojen ja sanojen on kohdattava risteyksessä, jotta polku kuljetaan päähän asti. Saattaa käydä niinkin, että joku uskoo, mutta tällaisessa skenaariossa häviävät kaikki. Saat työntekijän, joka tulee viemään aikaa ja rahaa ja vaihtaa lopulta muualle, kun teillä ei ollutkaan niin rentoa kuin sinä kravatin solmu tiukalla väitit. Sitä saa mitä tilaa. Kerro yrityksesi arvoista avoimesti ja anna tyylinne kukkia rivien väleissä. 

 

Tiivis paketti kiireiselle lukijalle 

 

  • Tunne kohderyhmäsi. Sisältö jaetaan ja tuotetaan niissä kanavissa, missä halutut työnhakijat ovat. 
  • Ole pitkäjänteinen. Rekrybrändin rakentaminen on jatkuva prosessi.
  • Pysy johdonmukaisena. Kaikki ulkoinen viestintä tehdään yrityksen äänellä ja tyylillä.
  • Muista aitous. Sisältö kumpuaa yrityksen todellisuudesta.

Aika ei riitä keskittymään kaikkeen, eikä rekrybrändiä kannata rakentaa roiskimalla. Rekrybrändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, jonka lopputulos palkitsee. Kääri siis hihat ja herätä unelmahakijoissasi innostuksen kipinä!

 

Tuo särmäsi Kidean timanttiin

“Kidean arvot eivät ole sanahelinää, vaan esimerkiksi avoimuus näkyy päivittäisissä kohtaamisissa. Myös meidät etäläiset napataan aidosti ja lämpimästi mukaan tiimiin. Niin huippuhetket kuin epäonnistumiset käydään yhdessä läpi.“

Elina, Kidea