Selkeyttä ja sanoja viestintään
Rekrybrändi-projektin alkaessa Villa Sipriinan toimitusjohtaja Anu Rytkönen koki, että yrityksen vahvuuksia ja arvoja oli vaikea pukea sanoiksi. Projekti auttoi kiteyttämään nämä asiat tavalla, joka tukee sekä rekrytointia että yrityksen muuta viestintää.
“Rekrybrändi-projektista oli aivan valtavasti hyötyä. Niin kuin on ollut puhe, että minulla ei ole ollut sanoja. Nämä projektissa esiin tulleet asiat ovat itsestäänselviä, päivänselviä asioita, mutta minulla ei ole niille ollut olemassa sanoja, millä kuvata niitä.”
Henkilöstön näkemykset rikastivat kokonaisuutta
Projektin aikana avattiin myös keskustelua Villa Sipriinan henkilökunnan kanssa. Yhdessä he kartoittivat, millaisia asioita työntekijät arvostavat ja kokevat tärkeiksi. Tämä lähestymistapa toi esiin uusia näkökulmia ja rikasti lopputulosta.
“Henkilökuntakin kommentoi, kun he lukivat tämän, mitkä ovat henkilökunnan edut, niin he istuivat ja alkoivat luetella, mitä kaikkia muitakin etuja on. ‘Miksi täällä on vaan kaksi.’ Sieltä alkoi tulla pitkä lista asioita. En edes muista, mitä kaikkea he luettelivat. Yhtäkkiä olikin paljon erilaisia asioita, jotka he kokevat työsuhde-eduiksi.”
Uusia työkaluja rekrytointiin ja viestintään
Rekrybrändi-projekti ei jäänyt vain sanojen tasolle, vaan toi konkreettisia työkaluja, jotka helpottavat sekä rekrymarkkinointia että päivittäistä viestintää. Esimerkiksi henkilöstön sometyöskentelyssä näkyy jo nyt projektin vaikutus.
“Työkaluja rekrymarkkinointiin tuli tosi paljon lisää. Aivan valtavasti. Enemmän kuin koko rahan edestä.”
“Ja sitten luulen, että tämä projekti oli henkilökunnallekin, tämä kirkasti heillekin jotain, mutta varsinkin kun he tekevät sitä viestintää siellä somemaailmassa, niin tämä antoi heille myös ihan valtavasti työkaluja siihen.”
Projektin ainutlaatuisuus yllätti
Rekrybrändi-projektin vaikutukset ulottuivat Villa Sipriinan arkeen ja loivat pohjan pitkän tähtäimen kehitykselle. Anu kertoo, että projekti avasi aivan uusia mahdollisuuksia yrityksen toiminnan ja viestinnän kehittämiseen.
“Tämä oli tosi hieno juttu. Kiitos, että lähditte tarjoamaan tätä. En minä tiennyt edes, että jotain tällaista on olemassa!”
Kidean toteutus Villa Sipriinalle sisälsi:
- yrityksen rekrybrändin kirkastamisen
- konkreettisten rekrymarkkinoinnin työkalujen ja viestinnän apuvälineiden luomisen
- henkilöstön viestintävalmiuksien vahvistamisen.