Miten kunnioitat viestinnässä toisen osapuolen aikaisempaa tietämystä aiheesta?
Ja kääntäen: miten kunnioitat kuulijaa, jolla ei vielä ole tietämystä aiheesta?
- Kysy. Toimii keskustelussa, valmennustilanteessa, massaluennolla tai esimerkiksi työtehtävää delegoitaessa. Selvitä, paljonko aiheesta on tietämystä, käytännön kokemusta tai harrastuneisuutta.
- Puhu kaikille tuttua kieltä. Älä käytä sanoja, joilla korostat omaa laajempaa tietämystäsi – äläkä sanoja, joilla yrität esittää tietäväsi yhtä paljon kuin toinen.
- Ymmärrä, että tiedon palasia voi olla kaikilla osapuolilla. Ei ole niin, että vain enemmän tietävä voi antaa vähemmän tietävälle. Voit toimia puheenjohtajana, vaikka kaikki muut olisivat huippuasiantuntijoita, ja saada heidät jakamaan tietoaan ristiin. Ja joku, joka osallistuu keskusteluun “lokeron ulkopuolelta”, voi tuoda herätteleviä näkökulmia.
- Kysy. Rakenna viestintätilannetta aktiivisesti sen pohjalta, mitä asioita osallistujat haluavat käsiteltävän syvemmin. Kysy tarpeita ja toiveita, ja selvitä kysymättä tunteita, asenteita ja motivaatiota.
- Muista, että viestinnän tavoitteena ei yleensä ole siirtää tietoa vaan luoda yhdessä uutta.
Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta tässä nopeasti mieleen tuleva muistilista. 🔥